Відповідно до ст. 9 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (зі змінами) (далі – Закон 1105), до основних завдань Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) віднесено здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності, здійснення фінансування матеріального забезпечення та контролю за використанням роботодавцями і застрахованими особами коштів Фонду.
Листок непрацездатності – це багатофункціональний документ, який, відповідно до Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (зі змінами), є підставою для звільнення від роботи у зв’язку з непрацездатністю та надання матеріального забезпечення застрахованим особам в разі тимчасової непрацездатності.
Відповідно до ст. 22 Закону Фонд виплачує застрахованим особам допомогу по тимчасовій непрацездатності починаючи з шостого дня за весь період тимчасової непрацездатності, а у випадках, передбачених законодавством, з першого дня захворювання.
За даними моніторингу страхових випадків, у 2018 році встановлено тенденцію до збільшення кількості виданих та продовжених листків непрацездатності закладами охорони здоров’я Рівненської області, що в свою чергу призвело до збільшення видатків Фонду на оплату допомоги по тимчасовій непрацездатності. Це може бути зумовлено зокрема недоліками та упущеннями в організації, якості проведення лікувального процесу та експертизи тимчасової непрацездатності в закладах охорони здоров’я.
У зв’язку із зазначеним Фондом розроблено механізм контролю за обґрунтованістю видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам та визначено першочергові заходи по зменшенню загального числа оплачених днів по тимчасовій непрацездатності. Так, з лютого 2019 року відновлено проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності в закладах охорони здоров’я. За результатами перевірки одного із лікувальних закладів області встановлено факти порушення порядку видачі та продовження листків непрацездатності, внаслідок чого завдано збитків Фонду на суму понад 5000 грн, які підлягають відшкодуванню цим лікувальним закладом.
Відповідно до норм Положення про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09.04.2008 № 189 (зі змінами) Фонд співпрацює з органами охорони здоров’я у здійсненні контролю за дотриманням чинних нормативно-правових актів з експертизи тимчасової непрацездатності.
На сьогодні, в рамках спільної роботи Фонду та управління охорони здоров’я Рівненської обласної державної адміністрації, посилено контроль за виконанням вимог нормативно-правових актів щодо порядку і умов видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, якості надання медичних послуг.
Враховуючи, що листки непрацездатності є документами, на підставі яких здійснюється витрачання фінансових ресурсів, які формуються через сплату працюючим населенням єдиного соціального внеску, завданням осіб, які здійснюють їх видачу та в подальшому оплату, є законний, обґрунтований, якісний підхід до виконання своїх обов’язків.
З метою покращення організації та якості надання медичних послуг, відповідно до стандартів медичних технологій лікувально-діагностичного процесу та протоколів надання медичної допомоги за спеціальностями, для зменшення випадків необґрунтованої видачі та продовження строків листків непрацездатності, керівниками закладів охорони здоров’я Рівненської області має здійснюватися постійний контроль за неухильним дотриманням лікарями вимог нормативно-правових актів в сфері охорони здоров’я населення у тісній співпраці з органами Фонду.
Очевидно, що такі заходи позитивно вплинуть на загальний стан організації лікувального процесу, на збільшення довіри населення до якості надання медичної допомоги та медичних послуг та до підвищення ефективності цільового використання коштів Фонду, що є особливо актуальним в період проведення медичної реформи в Україні.